Facebook Albatros Media
Twitter Albatros Media
Instagram Albatros Media

English

Česky

Vánoční trhy
košík
Nákupní košík: 0 položek za 0 Kč

Aktualita - 21.04.2014

Nakladatelství Computer Press slaví 20 let

Nakladatelství Computer Press oslavilo 18. dubna své 20. narozeniny. Čtenářům nabízí na svém e-shopu po celý duben knihy s 20% slevou. Computer Press je jedničkou na trhu s počítačovou literaturou už od roku 1994. Jeho produkce čítá již více než dva tisíce titulů, jichž se prodalo přes 13 milionů kusů. Nejúspěšnějším titulem jsou První kroky s počítačem - kniha, kterou má ve své knihovně už více než 300 tisíc čtenářů. Nejstarší knihou je bezpochyby příručka pro operační systém MS DOS.

Mezi historicky nejúspěšnější ediční řady Computer Pressu patří Podrobná uživatelská příručkaMistrovství, Oficiální výukový kurz, Jednoduše1001 tipů a triků či Kapesní rádce administrátora. Computer Press nezapomíná ani na seniory a v nadcházejícím období se chce více zaměřit také na početnou skupinu dětí.

V rámci oslav 20. výročí jsme vyzpovídali jednoho ze zakladatelů společnosti Computer Press Jiřího Hlavenku:

1) Jaký byl Váš záměr, když jste zakládal Computer Press, počítal jste s tím, že časem vznikne tak velká firma?

Myslím, že jsme vždycky měli velké idee a spousty nápadů, ale když jsme v roce 1994 začínali na nule, tak jsme pochopitelně neviděli deset let dopředu. Ale ten růst přicházel samovolně - vždy když jsme viděli příležitost udělat něco nového, rozšířit nabídku a produkci, učinili jsme tak. Bavilo nás dělat nové věci, a stále baví.

2) Jaké byly začátky, co bylo nejobtížnější?

Samozřejmě nejtěžší byly první měsíce, kdy nebylo jasné, jestli se vůbec uchytíme: jestli bude zájem o časopis Computer, který byl první, a jestli bude zájem o knihy. Tam to bylo chvilku na vlásku, ale společníci, kteří měli na starosti obchod, odvedli fantastické výkony a pak už jsme stáli na vlastních nohou docela pevně.

3) Když vstoupil do společnosti americký fond, jak moc Vám diktovali, co máte dělat, jak ovlivňovali Vaše rozhodování?

Velmi málo. Jednak to bylo dáno mimořádnou korektností lidí z fondu, dále zaměřením fondu a obecně i dobou - dnes to bývá poněkud přísnější. To, co chtěli, bylo kvalitní finanční řízení a reportování, tuto věc nás vlastně naučili a jsem jim za to vděčný dodnes. Ohledně byznysu jsme spíše vedli diskuse. Fungovali zkrátka tak, jak má podle mého názoru slušný investor fungovat: klást otázky.

4) Z jakých důvodů jste se rozhodl v roce 2007 firmu opustit?

Původní fond Bancroft, který do firmy v roce 2000 vstoupil, měl nějakou naplánovanou dobu života, jak už to u fondů bývá. A ta se okolo roku 2005 chýlila ke konci, tedy přistoupil k prodeji firmy, k exitu; byli jsme ve velmi pokročilém jednání s jedním z největších světových nakladatelství a byli jsme prakticky před podpisem, velmi jsem se na to těšil, protože jsem si lidí z této firmy vážil profesně i lidsky. Jenomže snad den dva před podpisem byla tato firma prodána. Možná, kdybychom to tehdy o týden uspíšili, jsme dnes součástí světového vydavatelského giganta a já tam sedím dodnes...
Pak se objevil náhradní kandidát v podobě jiného finančního investora a já jsem ještě s o něco menším podílem ve firmě nějakou dobu zůstal. S lidmi z tohoto fondu jsem ale nenalezl, jak se říká, společnou řeč, chyběla tam ta osobní kompatibilita. Oni byli zkušení, ale spíše v jiných typech podnikání a myslím, že si neuvědomili, že nakladatelství je něco jiného než fabrika na fasádní barvy, že její hlavní hodnota není v nějakém produktu, na kterém se šetří, ale ve špičkových lidech. Ale nevyčítám jim to, v tom se orientuje málokdo. Takže jsme se rozešli a oni si pak firmu řídili po svém. Pro mě to bylo ale i úlevné, protože jsem spíš člověk orientovaný na rozvoj a růst, baví mě dělat nové věci, ne „udržovat oheň".

5) Co říkáte na torzo z časopisecké divize, které pohltila Mladá fronta?

Trh odborných časopisů obecně je ve velkých problémech a IT časopisy jsou v podstatě na zánikové křivce. Všichni klesají, a kdo se při poklesu dostane pod čáru ponoru, pod černou nulu, časopis zavírá. Ve vrcholných dobách tu bylo přes 25 počítačových časopisů se souhrnným nákladem přes 400 000 kusů - dnes jsme možná na osmině těchto hodnot. Ale za to nikdo „nemůže", viníkem je trh: web, komoditizace odvětví. Samozřejmě je škoda, že časopisy, které byly ve své době skvělé a měly reputaci, zanikly.Na druhé straně je dobře, že se tam drží a prosazuje internetové publikování. Tady zásadní média - Živě, Mobilmania, Autorevue atd. - mají stále silné pozice. Já bych je asi tlačil ještě více, například pozice FinExperta proti Měšci je slabá. Je-li v odborných médiích budoucnost, je v Internetu, to je jasné.

6) Co si myslíte o rozdělení Computer Pressu na 4 samostatná knižní nakladatelství?

Už v Computer Pressu jsme měli knižní nakladatelství rozdělené interně oborově, to je určitě v pořádku, že jednotlivé oborové „redakce" mají jakousi samostatnost v rozhodování, v rozvoji. Dělit na více firem už mně logiku nedává, lepší je model, který ostatně praktikují i velká světová knižní nakladatelství - společný obchod, marketing, licensing, výroba, pod tím jednotlivé „značky", interní redakce nebo i dceřinné či firmy, které knihy vytvoří do stavu „ready-to-print" a předají to nakladateli.

7) V roce 2004 jste spouštěli sami projekt e-booků, ale v té době nebyly čtečky, jak to tenkrát fungovalo?

Rádi jsme dělali nové věci „pro věci samé", i bez nějakého velkého byznys plánu. Kdo taky mohl v roce 2000 dělat byznys plán na e-knihy? Pro nás to bylo ozkoušení něčeho nového a dobrá propagace - byli jsme snad dokonce první na světě a získali jsme si vlastně zadarmo velkou publicitu. Knihy se prodávaly „primitivně" jako dokumenty, tuším v PDF formátu a četly se na počítačích.

8) Co říkáte na současný stav trhu s e-booky?

Je to trh v rozvoji, který má evidentní budoucnost. Jak rychle poroste, v jakých segmentech, jakých ustálených cílových hodnot dosáhne, to neví nikdo. Českému trhu s e-knihami brání nyní nejvíce nedostatečná nabídka - po pravdě řečeno, nabídka je zoufalá. Dovedu ještě akceptovat, že vydavatel chvilku pozdrží vydání e-knihy, počká dva-tři měsíce, než se trh nasytí papírovou verzí. To je celkem v pořádku, i když třeba nakladatelství Jan Melvil dává důsledně všechny své novinky na trh v jeden den v papírové a elektronické podobě, z e-booků má možná už půlku tržeb a rozhodně si „nestěžuje". Ale proč není k dispozici celá nabídka bez novinek, tedy 95% knižních titulů? Když to jde u Melvila, proč to nejde jinde?

9) Jak vnímáte Computer Press teď, z pohledu člověka který jej zakládal?

Vnímám jej tak, že Computer Press už nyní neexistuje, ale lidé, kteří jej tvořili, pokračují ve firmách, které se o Computer Press podělily, že pracují dobře, že přežily obě podnikatelské větve - knižní skvěle a časopisecká trochu hůře. Beru to tedy jako takové dobré dědictví původního Cpressu.

10) Čemu se věnujete v současné době?

Na otázku, co dělám, s oblibou odpovídám „nic". Ono se to totiž těžko vysvětluje. Jsem investorem v několika firmách - nejznámější jsou asi Fayn Telecommunications a Skypicker.com - a dále pracuji na nových investicích, diskutuji s mladými a začínajícími podnikateli jejich záměry, spolutvoříme podnikání. Aktivně pracuji ale i s firmami, kde již investici mám - nejsem tam sice přímo v managementu, je to pozice, kterou bych popsal jako „aktivní investor": diskutujeme rozvoj, strategii, i třeba běžný provoz.

Nakladatelství Computer Press sl...

© Albatros Media a.s.

Tento e-shop je určen pro prodej knih koncovým zákazníkům společnosti Albatros Media a.s., neslouží pro prodej knihkupcům a dalším obchodním partnerům společnosti.

Veškeré nabízené akce a slevy platí pouze při objednání v tomto e-shopu.

Vyrobila společnost Nový Web s.r.o.

RSS novinky  Rss novinky

RSS aktuality  Rss aktuality

Souhlasím

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Více informací